Punand preventia in practica, Screeningul neuropatiei diabetice
Program de voluntariat al Clinicii de Chirurgie Vasculara din Timisoara
Stiati ca la fiecare 30 de secunde, la nivel mondial se practica o amputatie a membrului inferior la persoanele cu diabet zaharat?
Stiați că la fiecare 30 de secunde, la nivel mondial se practică o amputație a membrului inferior la personae cu diabet zaharat ?

„Punem prevenția în practică” este deviza de la care Clinica de Chirurgie Vasculară din Timișoara continuă acțiunile de screening pentru pacienți.
Noul program desfășurat în colaborare cu Clinica de Diabet, Nutriție și Boli Metabolice constă în evaluarea clinică și testarea computerizată specifică a pacienților cu neuropatie diabetică.

Ce este neuropatia diabetica?

În România sunt înregistrați 255 mii de pacienti cu diabet zaharat (www.idf.org). Diabetul zaharat afectează întregul organism și concomitent mai mulți nervi de la nivelul membrelor superioare și inferioare (neuropatie periferică),. Aceasta complicatie a diabetului afectează pană la 30% din pacienti.

Simptomele neuropatiei periferice sunt diferite de la pacient la pacient, dar în general se manifestă prin senzații de durere, arsuri, amorțeală, care poate evolua pană la anestezia tălpii. Pacienții au senzația de “pierdere a contactului cu pământul”, care determină tulburări de echilibru. Cu timpul, picioarele pacienților pot suferi modificări de formă și pot sa apara ulcere plantare (răni în talpă). În absența descoperirii la timp a bolii și a lipsei unui tratament adecvat, unul din 6 pacienți cu diabet va ajunge la amputație de membru.
Neuropatia diabetică poate beneficia de tratament medicamentos însă compresia cronică (componenta principală a simptomatologiei) se poata trata prin tratament microchirurgical, decompresia de nerv.

Decompresia realizează eliberarea nervilor periferici comprimati, corectandu-se astfel unul din factorii principali care a dus la apariția simptomatologiei.
La peste 80% din pacienții la care se practică interventia chirurgicală se produce ameliorarea marcată sau dispariția simptomelor.
Programul de desfășurare a screening-ului se va afla în ambulatorul de specialitate a clinicii de chirurgie vasculară, Spitalului Clinic Județean de Urgență Timișoara, camera 1, începând cu  15 noiembrie 2014. Consultul va fi realizat pe baza unei programări telefonice la numărul +40740331111.

Pentru detalii sau informații suplimentare:
Prof. Dr. Mihai Ionac
Șef Secție Chirurgie Vasculară