Cheagurile de sânge: ucigaşul ascuns care ar putea scăpa neobservat
Cheagurile de sânge: ucigaşul ascuns care ar putea scăpa neobservat

Cheagurile de sânge ucid unul din patru oameni din întreaga lume. Da, este adevărat, unul din patru decese de pe această planetă sunt cauzate de cheagurile de sânge, cunoscute în termeni medicali sub denumirea de tromboză. Dacă nu aveati cunostintă de existenta acestui pericol potential, nu sunteţi singurul! În urma unui sondaj realizat de către Societatea Internaţională de Hemostază şi Tromboză ce a inclus opt tări din America de Nord, America de Sud, Europa, Asia și Australia s-a constatat că gradul de informare publică referitor la tromboză este în general scăzut (68% din persoanele chestionate), iar în ce priveste tromboembolismul venos (TEV) si mai scăzut - circa 50%, fiind mult mai mic decât gradul de conștientizare a altor condiții de sănătate: mult mai multe persoane chestionate erau informate despre hipertensiunea arterială (90%), cancerul de sân (85%), cancerul de prostată (82%) sau SIDA (87%).

Doar 45% din persoanele care au răspuns la sondaj erau avizate de faptul că formarea cheagurilor de sânge poate fi prevenită. Puțini știau factorii majori de risc pentru TEV, cum ar fi: spitalizarea (25%), intervenţiile chirurgicale (36%) și cancerul (16%).

Tromboembolismul venos (TEV) este o afecţiune în care cheagurile de sânge se formează la nivelul venelor profunde ale membrului inferior, de unde se pot desprinde și pot călători prin vene, ajung în plămâni, provocând embolia pulmonară (EP). EP este adesea fatală, dar poate fi prevenită! Din nefericire, în majoritatea cazurilor de embolie pulmonară moartea este subită, fără avertismente. De aceea, nu pierdeți din vedere semne și simptome care ar putea însemna formarea sau migrarea unui cheag de sânge periculos. La membrele inferioare semnele de tromboză venoasă profundă sunt: durere în gambă, edemul gambei si al gleznei, roșire sau paloare, încălzirea gambei. În caz de EP simptomele sunt: greutate în respirație (dispneea) inexplicabilă, respirații scurte și rapide, durerile în piept mai accentuate la inspirații adânci, amețelile, tahicardia (puls rapid), tusea cu sânge, amețeli sau pierderea cunoștinței.

În mod surprinzător, TEV este frecvent!

Chiar dacă aproximativ jumătate dintre noi nu au auzit de TEV, aceasta este o afecţiune foarte frecventă. În fiecare an TEV afectează 1 până la 3 din fiecare 1000 de oameni. Vârsta este unul dintre principalii factori de risc: în cazul persoanelor cu vârste de peste 70 de ani, riscul crește între 2 și 7 la 1.000.

Se estimează că între 100.000-300.000 de oameni mor anual din cauza TEV în Statele Unite, și mai mult de 500.000 mor în fiecare an în Europa. TEV cauzează mai multe decese în fiecare an în Statele Unite și Europa decât cancerul de sân, boala HIV şi accidentele rutiere toate la un loc.

Conform unui studiu realizat recent de către OMS, TEV asociat cu spitalizarea reprezintă principala cauză a morții premature, multe dintre aceste cazuri de TEV se produc fie pe parcursul, fie după o spitalizare prelungită. TEV este a doua cea mai frecventă cauză de deces în țările cu venituri mari din întreaga lume. TEV este responsabil pentru mai multe decese decât pneumoniile nosocomiale, infecțiile asociate cateterului venos central sau efectele adverse ale unor medicamente.

Supraviețuitorii TEV si dezavantajele pe termen lung
TEV contribuie la invaliditatea cronică pentru persoanele care au cheaguri de sânge non-fatale la nivelul membrelor inferioare sau plămânilor. La nivelul membrelor inferioare cheagurile de sange se vor dizolva partial, dar vor provoca o complicatie incurabilă, pe nume sindrom post-trombotic, de multe ori debilitantă. Sindromul post-trombotic cauzează, de asemenea, durere cronică si edeme la nivelul membrului inferior, care netratate pot conduce la dezvoltarea ulcerelor venoase. Această condiție afectează calitatea vieții și poate limita capacitatea de muncă.

Cheagurile de sânge ajunse de la nivelul plămânului, în special embolii recurenţi, pot provoca hipertensiune pulmonară cronică - o afecţiune care determină creşterea presiunii medii din artera pulmonară, ceea ce duce la simptome cum ar fi dispneea sau insuficienţa cardiacă. Acestea limitează activitatea pacientului si pot necesita o intervenție chirurgicală complicată, numită trombembolectomie de arteră pulmonară.

TEV adaugă miliarde cheltuielilor de asistenţă medicală

TEV crește semnificativ cheltuielile din sistemul de asistenţă medicală. Un studiu publicat în 2015 în „Thrombosis Research” a constatat că noile cazuri de TEV din Statele Unite sunt responsabile de 7 până la 10 miliarde $ din costurile medicale anuale.

La acestea se adaugă costurile pentru pacienții care dezvoltă TEV recurent și complicațiile sindromului post-trombotic, precum și hipertensiunea pulmonară.

Prevenirea TEV

Vestea bună este că multe, dacă nu cele mai multe cazuri de TEV pot fi prevenite!
Prevenția începe prin înţelegerea factorilor de risc TEV:

1. Spitalizarea
  2. Intervenţiile chirurgicale
  3. Imobilizarea prelungită (gips, repaus la pat)
  4. Cancerul
  5. Folosirea medicamentelor care conţin estrogen (pilulele anticoncepţionale sau terapia de substituție hormonală)

De asemenea, anumite cauze genetice, cum ar fi Factorul V Leiden, predispun la formarea cheagurilor de sânge. Din acest motiv trebuie să fim informaţi inclusiv în ceea ce priveşte istoricul familial de TEV.

Fiţi proactivi! Dacă sunteți internat in spital sau dacă aţi suferit o intervenție chirurgicală, adresați-vă medicului dumneavoastră pentru o evaluare a riscului de TEV. De asemenea, întrebați daca puteţi fi un candidat potrivit pentru metode de prevenţie, cum ar fi tratamentul profilactic cu anticoagulante.

Sunteţi informat? Cu ajutorul medicului dumneavoastră și a altor profesioniști din domeniul sănătății, puteţi reduce riscul de TEV și să contribuiţi la reducerea numărului de decese si dizabilităţi cauzate de aceasta.

Preluat de pe: http://www.everydayhealth.com

FACTORI DE RISC

TEV nu face discriminări. Afectează persoanele de orice vârstă, rasă, etnii și apare atât la bărbați, cât și la femei. Anumiți factori sau anumite situații pot crește riscul apariției cheagurilor ucigașe.

SRISC ÎNALT

• Spitalizare prelungită
  • Operații (mai ales operații pe șold, genunchi sau pentru cancer)
  • Imobilizare pentru perioade lungi de timp (stat la pat, gips sau călătorii lungi)